W końcu nauczyć się żyć

Reżyseria i choreografia
Tomasz Jan Wygoda
Występują
Katarzyna Baran, Zbigniew Dominiak, Barbara Dziedzic, Urszula Kiebzak, Paweł Kozłowski, Krystian Łysoń, Ewa Michałowicz, Hanka Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Ewa Skolias, Dawid Tas
duration → TBA

Ktoś, ty lub ja, przychodzi i mówi: chciałbym w końcu nauczyć się żyć. To westchnienie związane jest z lękiem. Nauczyć się żyć musiałoby oznaczać nauczyć się umierać, zaakceptować całkowitą nieobecność, bez wybawienia, zmartwychwstania czy odkupienia. Trudno powiedzieć, czy bohaterowie spektaklu posiedli tę wiedzę radosną i przerażającą zarazem. Raczej nie.

Obolali i przelęknieni, dostrzegając upływ czasu, gorączkowo próbują dowiedzieć się czegokolwiek o swoich życiach. Ich pamięć składa się z pęknięć, szczelin, nawrotów i remisji faktów, jakby miał być to rodzaj cyrkulującego w ciele bólu. Pamięć nie podlega ich woli, jest mimowolna. Są opętani przez pamięć, bo to właśnie pamięć ich zamieszkuje, a nie na odwrót. Pamięć odkłada się w nich, sedymentuje, eroduje, by ostatecznie utworzyć specyficzny odlew wewnątrz nich, albo też by sami stali się odlewem. To rodzaj wypadku. Biografie zamknięte w gipsowych sarkofagach.

I właśnie takie ciała-odlewy, zagubione w chaosie pamięci i fizycznego bólu, zlęknione zwierzęta w powypadkowym stuporze, składają się na horyzont postaci zaludniających „W końcu nauczyć się żyć”.

Czy z tych śmiertelnych zapasów, które wokół nas rozpalają teraz niepokój, zrodzi się również kiedyś miłość?


Fot.: Nicolas Grospierre

Reżyseria i choreografia
Tomasz Jan Wygoda
Współpraca artystyczna, tekst, dramaturgia
Adam Radecki
Scenografia i kostiumy
Anna Goldanowska
Wideo
Nicolas Grospierre
Muzyka
Michał Chytkowski
Występują
Katarzyna Baran, Zbigniew Dominiak, Barbara Dziedzic, Urszula Kiebzak, Paweł Kozłowski, Krystian Łysoń, Ewa Michałowicz, Hanka Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Ewa Skolias, Dawid Tas

W tekście wykorzystane zostały fragmenty twórczości Maxa Blechera oraz „Savannah Bay” Margeurite Duras.

W spektaklu wykorzystano materiały wideo rejestrujące wyburzenia w dzielnicy Scampia w Neapolu uzyskane dzięki zaangażowaniu Marzenny Smoleńskiej-Mussi.

 

Spektakl jest dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego zamówienia choreograficzne 2023, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN

 

NIMiT

 

Zamówienia choreograficzne