Warsztaty dla tancerzy, performerów, aktorów z Małgorzatą Haduch Procesy Twórcze

Prowadząca
Małgorzata Haduch
czas trwania → 3 godz.

Przy okazji prezentacji spektakli w ramach projektu „WCIELENIA_Kraków tańczy! vol.1”, którego organizatorem jest Fundacja Crush On Trash, zapraszamy na warsztaty  z procesów twórczych spektakli „oŚĆ!” oraz „Wołanie o powrót”!

W centrum praktyki tanecznej będą: oddech, głos w połączeniu z ruchem oraz muzyka w tworzeniu choreografii. W warstwie procesu kompozycji spektaklu skupimy się nad drogą wyboru elementów, które w ostateczności tworzą spektakl.

Warsztaty poprowadzi Małgorzata Haduch.

Dla kogo?
Dla artystów i średnio-zaawansowanych pasjonatów performerów, którzy czują, iż mogliby wyrażać się na scenie własnym językiem, ale nie mają do niego dojścia. Często pojawia się zagadnienie „odwagi”, która miałaby jakoby decydować o tym, jaką formę wybieramy do twórczej ekspresji czy też tworzenia własnych spektakli, etiud, performansów. Równocześnie to, co odrzucamy jako z pewnością nieinteresujące, nudne, nieatrakcyjne, obciachowe i kiczowate, może okazać się wyjątkowym doświadczeniem czy poruszającą kompozycją.
Dlatego odwołując się do dwóch ważnych procesów twórczych, proponujemy warsztaty, na których można poznać kilka narzędzi bezpośrednio do zastosowania we własnych praktykach artystycznych.

Kiedy?
Niedziela 03.12.2023 godz. 11:00-14:00

Gdzie?
Dom Utopii osiedle Szkolne 26 A, sala 202

 

Co będziemy robić?

  • Podstawową praktyką będzie uwolnienie głosu a za nim podążającego ruchu, ekspresji ciała oraz relacji, jaka może stworzyć się w tańcu z własnym głosem. Bez znaczenia jest, jak on brzmi i czy jest wyuczony, czy nie, lecz co rozbudza w waszej indywidualnej  kreatywności, nawet jeśli nie będzie ostatecznym produktem scenicznym.
  • Przećwiczymy jak czerpać z przekonania o tym co jest nudne.
  • Zaproponujemy narzędzia takie jak oddech w połączeniu z możliwością ruchowej ekspresji.
  • Na deser popracujemy z muzyką improwizowaną wykorzystaną w spektaklu „Wołanie o powrót” w wykonaniu fenomenalnych artystek (Yagi, Lee, Fengxia).
  • Ostatecznie przyjrzymy się różnicy pomiędzy doświadczaniem na scenie a reprezentacją oraz efektom hermetycznej i otwartej relacji z publicznością ponad dekadę.

Fot. Piotr Werewka


Wydarzenie towarzyszące projektowi „WCIELENIA_Kraków tańczy! vol.1” Fundacji Crush On Trash w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Miasto Kraków.


Bio:

Małgorzata Haduch – to polska tancerka i choreografka, doświadczony pedagog awangardowych form tanecznych i współczesnej choreografii. Absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004) oraz wydziału Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagielońskim (MA 2004) Jest twórcą kilkunastu spektakli, w tym najbardziej istotne to „Whisper in my Eye” zrealizowane na grupę tancerzy w Meksyku.

Ostatnia praca solowa, „oŚĆ!” została wyreżyserowana specjalnie dla Marty Mandaryny Wiśniewskiej. W performensie skrojonym specjalnie dla Marty twórczynie zaskakują kompletnie nieznanym głosem, metaforycznie i fizycznie, oraz obecnością sceniczną Mandaryny, która na scenie w nowej roli jest nie do rozpoznania.

W latach 2012 do 2020 Haduch realizowała swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance, Filmowe Wtorki o Improwizacji oraz zainicjowała serię warsztatów Praktyka Improwizacji i Performance (PIP). Jej praca artystyczna jest unikatowa w skali kraju, gdyż poszerza pole działania w dziedzinie choreografii, szczególnie kompozycji i improwizacji. Wspólny projekt z Krakowską Orkiestrą Improwizującą, „KIO in Motion”, został wybrany spośród setki zgłoszeń, jako jeden z trzech spektakli zespołowych do reprezentacji polskiej sztuki scenicznej na Polskiej Platformie Tańca w 2019 roku. Haduch od 7 lat stale współpracuje jako choreograf z Teatrem Bagatela w Krakowie, reżyserując ruch sceniczny do spektakli Dariusza Starczewskiego, między innymi w przedstawieniu „Kotka na gorącym blaszanym dachu” oraz z Kubą Kowalikiem na offowej Scena Supernova. Krakowska artystka dwukrotnie prowadziła swoje badania artystyczne w ramach Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz była kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza – Program Kultura Polska Na Świecie. Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w 2018 roku oraz Stypendium Rządu Meksykańskiego dla Wybitnych Obcokrajowców w 2015. Jako gościnny pedagog odwiedziła takie uczelnie jak Royal Scottish Academy of Music and Drama, Escuela Profesional de Danza Mazatlan w Meksyku, Universidad Autonoma De Estado de Hidalgo, Centro de las Artes de San Luis Potosi, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten w Holandii, oraz prowadziła gościnne warsztaty w Polskim Teatrze Tańca. W 2013 roku wspólnie z holenderskimi przyjaciółmi i oryginalnymi artystami założyła własny zespół Help Me To Crash, z którego narodził się najważniejszy duet artystyczny z Marią Mavridou i ich wspólny performance „No Sugar No Candy”. Haduch ma na swoim koncie także trzy autorskie wystawy fotograficzne poświęcone legendarnemu punkowemu zespołowi The Ex, między innymi pokazywane w formie instalacji fotograficznej na Festiwalu Trzecie Ucho w Elektrociepłowni Powiśle (2011) oraz Festiwalu Music Unlimited 2016 w Austrii.