Bieguni

duration → 160 minut

Spektakl na podstawie głośnej, wielokrotnie nagradzanej powieści Olgi Tokarczuk. „Bieguni” to filozoficzna obserwacja, a jednocześnie pochwała życia w ruchu oraz ludzi, którzy dążą do jego unieruchomienia – przez odwieczną praktykę mumifikacji ciał. Michał Zadara, laureat Paszportu „Polityki” oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego, w prozie Tokarczuk odnajduje sposób opowiadania, który pozwala autentycznie opisać świat zanurzony w chaosie: niejednoznaczny, wielopłaszczyznowy, odpowiadający kakofonii i dysonansom współczesnego doświadczenia. Spektakl jest wierny poetyce powieści, stanowi opis naszego – niemożliwego do ujednolicenia – doświadczania świata.

„Książki Olgi Tokarczuk to rodząca się na naszych oczach nowa klasyka nowej epoki – świata, który na dobre odmówił nam spójności. Ta spójność nie jest już nawet przedmiotem tęsknoty; oswajamy się z rozpadem” – mówi reżyser.


Fot. Krzysztof Bieliński

Reżyseria
Michał Zadara
Adaptacja
Michał Zadara, Barbara Wysocka
Autorka
Olga Tokarczuk
Scenografia
Robert Rumas
Projekcje wideo
Artur Sienicki, Michał Zadara, Barbara Wysocka
Kostiumy
Julia Kornacka i Kornelia Dzikowska
Asystenci reżysera
Karolina Pawłoś i Maksymilian Nowak (Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie)
Inspicjentka
Iza Stolarska
Występują
Sylwia Achu (gościnnie, Akademia Teatralna w Warszawie), Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka
Produkcja
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Premiera
30 stycznia 2021

Na podstawie powieści „Bieguni” Olgi Tokarczuk.

Reviews

„Bieguni” okazali się dziełem, które od początku urzekło mnie konstrukcyjną precyzją i poetyką, polifonicznym nowatorstwem, pewnym rodzajem stylistycznej maniery, a także gęstością poruszanych zagadnień dotykających naszych podróżniczych doświadczeń, tyle że w bardzo szerokim kontekście pojmowania tego, co nas do jakiegokolwiek ruchu zmusza i każe przemieszczać się również naszemu umysłowi w różnych wariantach przestrzennych, także w formie ucieczki, by je okiełznać, przeniknąć, obłaskawić, uobecnić czy może zdefiniować.
Wiesław Kowalski
Siedmioosobowy zespół (Sylwia Achu, Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka) dba, by każdy głos w tej polifonii otrzymał indywidualną barwę i ton. Aktorzy, grający po kilka postaci, relacjonują doświadczenia swych bohaterów na ogół powściągliwie, z beznamiętną, rzeczową precyzją, choć nie brak momentów, w których ten chłód rozsadzają żywe emocje.
Jolanta Kowalska