Warsztaty są wprowadzeniem do spektaklu „Publika” w choreografii Aleks Borys i Marii Stokłosy, którego premiera odbędzie się 8 listopada w MCK Nowy Teatr w Warszawie.
W warsztatach mogą wziąć udział wszystkie osoby, które ukończyły 18 lat. Doświadczenie w dziedzinie tańca i choreografii nie jest wymagane.
Zapraszamy na wydarzenie łączące warsztat choreograficzny z badaniem artystycznym. Osoby uczestniczące będą prowadzone krok po kroku według przygotowanego scenariusza, wspólnie tworząc choreografię. Będziemy się ruszać, poznawać przestrzeń, pisać oraz obserwować zmieniające się konstelacje naszych ciał. Sprawdzimy także jakie pytania i wyzwania generuje tworzona przez nas struktura.
Punktem wyjścia badań artystycznych jest podwójne znaczenie słowa publika: res-publika oznacza to, co wspólne i oparte na relacji; a publiczność oznacza widzów sprowadzonych do zmysłu wzroku. W proponowanym działaniu interesuje nas to, jaką publikę może uruchomić choreografia. O ile taniec rozumiemy jako ruch życia, właściwość bycia w ciele, o tyle choreografia jest tutaj formą ustanawiania konstelacji bycia razem (a przynajmniej dzielenia wspólnego czasu i przestrzeni). W tym sensie jest więc narzędziem budowania relacji i wspólnot. Chcemy sprawdzić, w jaki sposób publiczność może zostać ustanowiona inaczej niż jako widzowie. Czy jako wspólnota może zafunkcjonować w uruchamiającej także inne zmysły, a w konsekwencji nowy potencjał polityczny i publiczny, choreografii, a może raczej rozpoznać swój źródłowo zawsze już choreograficzny charakter?
W procesie pracy nad spektaklem bardzo ważne jest dla nas doświadczenie osób biorących udział w kolejnych warsztatach. Odbiór proponowanych przez nas działań wpłynie na kształt ostatecznego scenariusza, dlatego szczególnie interesuje nas głos osób bez doświadczenia scenicznego. Proponowane zadania chcemy dostosować do szerokiego grona odbiorców, tak aby każdy i każda mógł i mogła swobodnie uczestniczyć w tworzonej choreografii.
Wygodne ubrania i skarpetki, w których można ruszać się bez butów, mile widziane.
Prowadzące:
Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad, od 2008 roku także prezeska Fundacji Burdąg. Inicjatorka działań wspierających rozwój choreografii eksperymentalnej, takich jak Studio Burdąg na Mazurach, warszawski kolektyw Centrum w Ruchu czy kurs „Choreografia w Centrum”. W latach 2015-2021 rozwijała solową praktykę improwizacji tańca, a swoje poszukiwania artystyczne poddała badaniom autoetnograficznym w ramach studiów kulturoznawczych w Instytucie Kultury Polskiej, zrealizowanym dzięki Stypendium Badawczemu Grażyny Kulczyk. W tym roku, z okazji stulecia urodzin Mirona Białoszewskiego, wraz z Agnieszką Karpowicz, prowadzi eksperyment łączący choreografię i badania nad literaturą. Jest ponadto członkinią berlińskiego zespołu cranky bodies a/company. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School.
aleks borys pracuje z choreografia w nurcie art and science, włączając w badania artystyczne nauki ścisłe, kosmologię i ekologię. Główne aspekt tej praktyki artystycznej skupią się na analizie fizyczności Ludzkiego Ciała, Ziemi i Nocnego Nieba oraz fascynacji jaki rodzaj choreografii i tańca zachodzi między nimi. Propozycja artystyczna odnosi się do spojrzenia na Ziemię z dystansu oraz zastanowienia się, jak ta perspektywa zmienia podejście do życia i twórczości.
aleks borys prowadzi niezależne czasopismo tekstów choreograficznych Ruchome Teksty, a także jest członkinią warszawskiego stowarzyszenia niezależnych choreografek Centrum w Ruchu.
Od 2016 roku aleks borys jest magistrem sztuki i nauki na Central Saint Martins, University of the Arts w Londynie; jest również absolwentem licencjatu z tańca współczesnego na CODARTS, University of the Arts w Rotterdamie; oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi.