Przegląd najlepszych, najgłośniejszych i najciekawszych spektakli dla dzieci i młodzieży Mała Boska Komedia 2024

Kuratorka
Justyna Czarnota-Misztal

Zadanie współfinansowane ze środków miasta Krakowa

Kraków
 

Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MKiDN

 

czas trwania → 24-29 września 2024

Mała Boska Komedia to przegląd spektakli dla dzieci, młodzieży i rodzin z całej Polski. Jako „młodsza” siostra Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia – również szuka tego, co najciekawsze, najlepsze, najbardziej zaskakujące. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 24-29 września 2024 roku i stanie się okazją do przyjrzenia się zmianom tendencji na polskiej mapie teatru dla młodej widowni.

Program obejmuje spektakle dla publiczności w każdym wieku – od najnajowej do młodzieżowej. Przedstawienia będą grane głównie popołudniami oraz w weekendy, dzięki czemu będą mogły w nich wziąć udział dzieci i młodzież z bliskimi im dorosłymi. Pojawią się nowe propozycje artystów świetnie znanych krakowskiej publiczności – jak Jakub Krofta czy choreografka Ania Wańtuch, artystek do tej pory incydentalnie pojawiających się w Krakowie – jak Justyna Sobczyk czy Alicja Morawska-Rubczak. Całości będą towarzyszyć liczne warsztaty oraz dwa panele dyskusyjne. Na zakończenie Ekipa Jurorska złożona z kilkunastu osób zainteresowanych teatrem i edukacją młodych osób wręczy nagrodę dla najbardziej inspirującego spektaklu.

Justyna Czarnota, kuratorka tegorocznej edycji Festiwalu:

– Zaproszone artystki i artyści korzystają z różnorodnych form wyrazu, tworząc spektakle o wysokiej jakości artystycznej. Mam nadzieję, że lokalna publiczność doceni te propozycje. Marzę również o tym, by ten program – obecność jednych, a brak innych spektakli, zastosowane środki i podejmowane tematy – wywoływał gorące dyskusje w środowisku teatralnym.

Przyglądając się najciekawszym spektaklom ostatnich sezonów szukałam tendencji – tego, co je łączy i co jednocześnie wyróżnia spośród innych wydarzeń dla młodej widowni. Zauważyłam kilka obszarów, które wydały mi się szczególnie istotne.

Pierwszym jest pojawianie się spektakli tworzonych przez osoby, które w bliskich ze sobą relacjach – przede wszystkim przez rodziców i dzieci. Czy bliskość osób współtworzących jest w stanie kreować nową jakość w relacjach z międzypokoleniową widownią? 

Drugą prawidłowością jest dominacja klasycznych tekstów – szczególnie lekturowych – i tradycyjnych baśniowych motywów. Po co dziś sięga się po taką literaturę i w jaki sposób sprawia, że jest wciąż żywa i bliska młodym ludziom?

Chcę zwrócić również uwagę na ruch i taniec jako język wyrazu coraz popularniejszy w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży – to odbicie tendencji widocznej w ogóle w polskim teatrze ostatnich lat. Abstrakcyjne i niedosłowne ujęcia tematów pobudzają publiczność do aktywnego, bardziej kreatywnego odbioru i mogą stać się okazją niekończących się rozmów po wyjściu z teatru.

Bardzo ważnym celem tegorocznego programu jest oświetlenie aktualnego krajobrazu krakowskiego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin – w ostatnich sezonach wyraźnie zwiększyła się liczba spektakli dla młodej widowni, dokonały się też istotne zmiany w instytucjach, które w związku z tym zostały teatrami partnerskimi festiwalu. Mowa o uruchomieniu Teatralnego Instytutu Młodych w Teatrze Ludowym, nowej dyrekcji w Teatrze Groteska oraz otwarciu stałej siedziby Teatru Figur Kraków przy ul. Sławkowskiej 14. W całym mieście zostaną również zrealizowane warsztaty – w ich programowaniu szczególnie zależało mi na podkreśleniu, jak bardzo krakowski program edukacji teatralnej jest dostosowany do osób z różnorodnymi potrzebami.


Spektakle w programie:

  • „Dziewczyny”, reż. Gosia Wdowik (Komuna Warszawa)
  • „Dzikie harce”, reż. Wojtek Ziemilski (Teatr Lalek Guliwer w Warszawie)
  • „Krabat. Uczeń czarnoksiężnika”, reż. Marek Zákostelecký (Teatr Animacji w Poznaniu)
  • „Kruk z Tower”, reż. Daria Kopiec (Teatr Ludowy w Krakowie)
  • „Niewidoczne”, koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska (Teatr Miniatura w Gdańsku)
  • „non inclusive”, twórcy: Tosia Brzozowska / Marcin Brzozowski / Kacper Stich Pawlicki (Teatr Szwalnia w Łodzi)
  • „Pan Twardowski”, reż. Dagmara Żabska (Teatr Figur w Krakowie)
  • „Perfekty i Ambaras”, reż. Jakub Krofta (Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie)
  • „Pies, który jeździł koleją”, reż. Aniela Kokosza i Paulina Giwer-Kowalewska (Teatr Mały w Tychach)
  • „Rośnie, rośnie i…”, koncepcja i choreografia: Anna Wańtuch (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)
  • „Tajemniczy ogród”, reż. Justyna Sobczyk (Teatr Zagłębia w Sosnowcu)
  • „Tu mieszkamy”, reż. Alicja Morawska-Rubczak (Teatr Animacji w Poznaniu)
  • „Wszechświaty mojego taty”, reż. Gosia Dębska (Teatr Groteska w Krakowie)

Pełen szczegółowy program tegorocznej edycji Festiwalu, na który złożą się również spotkania i panele dyskusyjne, opublikujemy 6 sierpnia. Wówczas rozpocznie się również sprzedaż biletów.


Zdjęcie główne: „Tajemniczy ogród”, fot. Jeremi Astaszow

Zdjęcia w galerii: „Dziewczyny”, fot. Dawid Misiorny / „Dzikie harce”, fot. Marek Zimakiewicz / „Krabat. Uczeń czarnoksiężnika”, fot. Bartek Warzecha / „Kruk z Tower”, fot. Jeremi Astaszow / „Niewidoczne”, fot. Materiały Teatru Miniatura / „non inclusive”, fot. materiały Teatru Szwalnia / „Pan Twardowski”, fot. Andrzej Pietyra / „Perfekty i Ambaras”, fot. Piotr Nykowski / „Pies, który jeździł koleją”, fot. Grzegorz Krzysztofik / „Rośnie, rośnie i…”, fot. Ula Jocz / „Tajemniczy ogród”, fot. Jeremi Astaszow / „Tu mieszkamy”, fot. Maciej Zakrzewski / „Wszechświaty mojego taty”, fot. A. Kaczmarz