Zaproszenie

Reżyseria, koncept
Anna Karasińska
Występują
Kiryllos Aleksandrov, Sara Goworowska, Anna Grąbczewska, Amelia Śliwa
czas trwania → około 90 minut
środa, 13 marca 2024
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
czwartek, 14 marca 2024
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena

W „Zaproszeniu” Anna Karasińska tworzy przestrzeń spotkania z innymi – również tymi najbardziej obcymi – i ze sobą oraz własną kondycją.

Przestrzeń ta może zachwiać naszymi przyzwyczajeniami dotyczącymi tego, jak funkcjonuje rzeczywistość i czyją sprawczość jesteśmy w stanie w niej dostrzec.

„Zaproszenie” – to autorski projekt twórczyni takich spektakli jak „Ewelina płacze”, czy „Łatwe rzeczy” (Grand Prix 15. Boskiej Komedii). Artystka do udziału w nim zaprosiła między innymi performerów niezwiązanych z teatrem dramatycznym. Zaskakująca forma przestrzenna jej pracy oscyluje między tradycyjną konstrukcją sytuacji teatralnej a instalacją galeryjną.Znaczenie „Zaproszenia” nie ogranicza się do sensu zawartych w nim słów, obrazów i działań. Znaczenie nadaje mu doświadczenie widza, który może odpowiedzieć na zaproszenie, zgodzić się współtworzyć sytuację, której jest częścią i być przez nią zmienionym.


Reżyserka spędziła w Nowej Hucie kilka miesięcy, prowadząc prace przygotowawcze. Tak opisywała swoje pierwsze wrażenia: 

– Swoją pracę w Nowej Hucie rozpoczęłam na początku lata. Pora roku zwróciła moją uwagę na wybujałą, niekontrolowaną przyrodę, przerastającą dominujący układ architektonicznych sekwencji i powtórzeń. Miałam wrażenie bycia w miejscu wyjętym spod upływu czasu, nie przynależącym do żadnej z epok. Na poziomie ludzkim uderzyło mnie niezwykle przyjazne nastawienie i uprzejmość mieszkańców a także panujący tutaj gdzieś podskórnie smutek. A może jakieś inne ciche, ciężkie uczucie…

Jej sensacyjnym teatralnym debiutem stało się w 2015 roku przedstawienie „Ewelina płacze” z TR Warszawa, będące pierwszą próbką jej autorskiego, oryginalnego języka scenicznego. Aneta Kyzioł pisała wówczas o nim w tygodniku „Polityka”: „minimalistyczny spektakl na czwórkę aktorów, którzy grają ludzi grających tychże aktorów – jest tak bezpretensjonalny, intrygujący i w istocie odświeżający, jak jego tytuł”.

Swoją autorską metodę twórczą reżyserka konsekwentnie rozwijała w swoich kolejnych przedstawieniach, miedzy innymi: „Drugim spektaklu” z Teatru Polskiego w Poznaniu, „Fantazji” z TR Warszawa, „Wszystko zmyślone” ze Starego Teatru w Krakowie, „2118” z Nowego Teatru w Warszawie czy „Dobrze ci tego nie opowiem” – koprodukcji STUDIO teatrgalerii i Komuny Warszawa. Dziś jest jedną z najważniejszych polskich artystek pracujących w obszarze sztuk performatywnych. Jej prace cechują radykalna prostota formalna, rezygnacja z tradycyjnej sytuacji teatralnej i tworzenie żywych sytuacji, prowadzących do silnego emocjonalnego zaangażowania publiczności. 

Moje ostatnie prace zrealizowane w Polsce pracowały z widzialnością jako tym, co nadaje wymiar naszemu istnieniu i tożsamości. Teraz jako hasło przewodnie nowego projektu wybrałam niewidzialność. Relacje człowieka z tym, co niewidzialne we wszystkich znaczeniach: metafizycznym, ale także tym, co wewnętrzne, instynktowne oraz teoretyczne i historyczne.

Karasińska tworzyła spektakle nie tylko w ważnych ośrodkach w Polsce, ale też za granicą, między innymi w Theatre Lliure w Barcelonie, podczas Festiwalu Santarcangelo we Włoszech, w Theater Basel w Bazylei, Tempo Festival w Rio de Janeiro czy The Yard Theatre w Londynie. Jej prace były jak dotąd pokazywane w czternastu krajach, dzięki czemu stała się jedną z najbardziej znanych na arenie międzynarodowej polskich reżyserek teatralnych.

W trakcie pracy skupiam się przede wszystkim na tym, czego doświadczyć ma publiczność i jak to osiągnąć. Moje prace nie są spektaklami ani przedstawieniami, raczej wydarzeniami rozgrywającymi się tu i teraz. Ich zadaniem jest oddziaływać, a nie opowiadać historię. Pracuję nad sytuacją, w której ludzie mogą pominąć teatralną konwencję i naprawdę się widzieć – wchodzić ze sobą w interakcje. Dlatego każda moja praca jest do pewnego stopnia opowieścią o spotkaniu. Tak samo będzie w Łaźni Nowej.

Rozpoznanie i decyzja. Z Anną Karasińską rozmawia Katarzyna Niedurny

O procesie pracy nad przedstawieniem, o tym jak wpływa na niego kontekst konkretnego czasu i miejsca,  o pozostawianiu widzom przestrzeni do współtworzenia znaczeń spektaklu, a także o (braku) duchowości w Polskim teatrze – z Anną Karasińską rozmawia Katarzyna Niedurny.

Przeczytaj wywiad: https://laznianowa.pl/rozpoznanie-i-decyzja-z-anna-karasinska-rozmawia-katarzyna-niedurny


Identyfikacja graficzna: Zbigniew Prokop

Reżyseria, koncept
Anna Karasińska
Występują
Kiryllos Aleksandrov, Sara Goworowska, Anna Grąbczewska, Amelia Śliwa
Przestrzeń, kostiumy
Michał Dobrucki
Światło
Klaudyna Schubert
Reżyseria dźwięku
Konrad Błaszczyk
Konsultacja merytoryczna
Zuzanna Berendt
Asystentki reżyserki
Katarzyna Białooka, Jurgita Zaikauskas
Statystka
Jurgita Zaikauskas
Inspicjentka
Katarzyna Białooka
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa
Premiera
2 lutego 2024

Recenzje

Jeśli jesteście ciekawi tego, na jak wiele sposobów można pobawić się teatrem, interesuje was odmienne podejście do tego medium i nie boicie się samodzielnego doszukiwania się sensu, to zapraszam na „Zaproszenie”. Na pewno spełni wasze oczekiwania. Przy okazji sprowokuje do ważnych refleksji, da czas i przestrzeń na przemyślenie rzeczy niecodziennie codziennych.
Szymon Golec
Zostajemy zaproszeni do przejścia za kulisy, jest coś magicznego, wręcz kontemplacyjnego w obecności nie-aktorów w tej części teatralnej przestrzeni. Podobnie, jak na scenie, mamy tu pustą przestrzeń, bo przecież ten minimalizm ma skłonić wszystkich na skupieniu się na sobie, na innych.
Monika Oleksa
Karasińska przekracza w tym projekcie wiele granic teatralnych i mentalnych. Powołuje do życia niezwykły świat, w którym postacie są na pograniczu bycia ludźmi, a czasem są po prostu mówiącymi zwierzętami. Nie ma tu znaczenia płeć, pochodzenie rasa czy wiek – dziecko okazuje się dorosłą osobą i buduje na scenie przewrotne, ale nader kompletne życie rodzinne.
Przemek Gulda