Rok, w którym nie było lata

czas trwania → 120 minut, bez przerwy
czwartek, 4 grudnia 2025
godz. 20:00
Boska Komedia
Centrum Kongresowe ICE Kraków – Sala Teatralna | S2
piątek, 5 grudnia 2025
godz. 17:00
Boska Komedia
Centrum Kongresowe ICE Kraków – Sala Teatralna | S2

Florentina Holzinger – austriacka choreografka, performerka i reżyserka – w ciągu kilku lat stała się absolutną sensacją europejskich scen. W swoich spektaklach łączy choreografię, cyrk, teatr, sztuki walki i radykalny performans i wraz ze swoim zespołem przesuwa granice tego, co może być pokazane na scenie. Bilety na jej spektakle rozchodzą się w mgnieniu oka, bez względu na to, gdzie są pokazywane, a były to do tej pory sceny między innymi Stanów Zjednoczonych, Kanady, Niemiec, Belgii, Hiszpanii, Chin, Włoch, Szwecji i Finlandii. W grudniu Holzinger wraz z zespołem po raz pierwszy pojawi się w Krakowie.

W Roku bez lata – spektaklu koprodukowanym przez Boską Komedię – Holzinger nawiązuje do zjawiska sprzed ponad dwustu lat, kiedy po wybuchu wulkanu Mount Tambora w Indonezji, Europę ogarnął wir anomalii klimatycznych, które doprowadziły między innymi do spadku temperatury i zniszczenia upraw. Pod wpływem atmosfery paniki i grozy wywołanej zjawiskami roku bez lata powstał między innymi Frankenstein Mary Shelley – legendarna już powieść o zmaganiu się człowieka z owocem własnego aktu twórczego. Spektakl Holzinger dotyka tego, w jaki sposób konstruujemy opowieści o swoim ciele, środowiskach, które zamieszkujemy, o chorobach, anomaliach i szerzącym się rozpadzie. Interesuje ją możliwość stworzenia wspólnoty w warunkach kryzysu i afirmacji ludzkiego ciała, które jest kruche, ale ma też w sobie siłę tworzenia i podtrzymywania życia. Tutaj, tak jak w jej poprzednich pracach, to ciało jest w centrum uwagi – jego twórcza moc, jego zdolność do szokowania, przekraczania granic, wzruszania, opowiadania o ludzkim doświadczeniu. Dzięki Holzinger europejski teatr przeżywa wstrząs, który jest mu potrzebny, by porzucić stare formy i sposoby opowiadania i poszukać tego, co wciąż może być żywe – a więc zachwycające, ale też trudne – w kontakcie między artystami sceny a publicznością.


W spektaklu występują: sceny seksu, samookaleczania i porodu; realistyczne przedstawienia krwi; widoczne użycie igieł; szczegółowe opisy przemocy seksualnej; odchody; bardzo głośna muzyka.

Performerki palą na scenie papierosy. W spektaklu używane są światła stroboskopowe.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.


Fot. Nicole Marianna Wytyczak

Reżyseria, choreografia i performans
Florentina Holzinger
Kierownictwo muzyczne
Born in Flamez, Stefan Schneider
Muzyka na żywo
Sofia Borges, Born In Flamez, Gibrana Cervantes, Bláthin Eckhardt, MING, otay:onii, Stefan Schneider
Kompozycja
Born In Flamez, Josephinex Ashley Hansis, Noah Reis Ramma, Stefan Schneider
Reżyseria dźwięku
Stefan Schneider, Olivia Oyama
Scenografia
Nikola Knežević
Kostiumy
Christiane Hilmer
Reżyseria światła
Kevin Sock
Wideo
Zoe Bassi, Max Heesen
Dramaturgia
Fernando Belfiore, Leonie Hahn, Sara Ostertag, Felix Ritter, Michele Rizzo
Robotyka
Boiling Head, Zoe Bassi z podziękowaniami dla Roboverse Community
Elektrody
Karsten Schuhl
Asystenci reżyserki
Xavier Perez, Max Pross
Asysta scenograficzna
Christiane Hilmer, Simeon Melchior
Asysta kostiumograficzna
Jasmin Knitter
Asystentka dramaturgiczna:
Lili Hering
Asysta choreograficzna
Sophie Duncan
Kierownictwo techniczne
Emma Juliard, Stephan Werner, Dario Brinkmann
Montaż scenografii i podwieszeń
Dörte Wilforth
Montaż scenografii
Jan Krüger, Uwe Sinkemat
Koordynator kaskaderów
Ronny Hornig – Gravity Stunts
Coaching
Leon Le Nestour, Elisa Siegmund
Intimacy coaching
Jasko Fide
Koordynacja intymności (casting)
Dani Brown i Frida Giulia Franceschini
Realizacja światła
Anne Meeussen, Fabian Bleisch
Realizacja dźwięku
Olivia Oyama
Asystentka realizatorki dźwięku
Fjóla Gautadóttir
Asysta sceny
Christiane Hilmer, przy wsparciu Angeli Ribery i Pauliny Jarosinskiej
Obsada
Saioa Alvarez Ruiz, Liane Jil Apel, Andrea Baker, Bear Boy, Sofia Borges, Born In Flamez, Gibrana Cervantes, Renée Copraij, Beatrice “Trixie” Cordua, Sophie Duncan, Luz de Luna Duran, Bláthin Eckhardt, Renée Eigendorff, Fibi Eyewalker, Florentina Holzinger, Sahel van K, Elke Christine Kringel, Annina Machaz, Achan Malonda, Ingeborg Middendorf, MING, Xana Novais, Netti Nüganen, otay:onii, Constanza Pérez de Lara Bonatti, Sue Shay, Brigitte “Gitti” Ulm, Bärbel Warneke
Produkcja (neon lobster)
Sarah Parolin, Katharina Wallisch
PR i komunikacja (neon lobster)
Giulia Messia
Koordynacja trasy (neon lobster)
Sarah Parolin
Koordynacja i dystrybucja międzynarodowa (neon lobster)
Katharina Wallisch & Giulia Messia
Produkcja
Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Florentina Holzinger/Spirit i neon lobster
Koprodukcja
Tanzquartier Wien, Kampnagel Internationales Sommerfestival, Dansenhus Stockholm, DE SINGEL, Maska Ljubljana, asphalt Festival, Rising Melbourne, Factory International Manchester, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia
Dofinansowanie
Hauptstadtkulturfonds and Kulturabteilung der Stadt Wien
Przy wsparciu
Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlichen Dienst und Sport Österreich
Podziękowania dla
Ada’s Deli, Alicia Beier, Galen Tipcon, Hector Alberto Tosta de la Rosa, Karsten Schuhl, Sina Lorber, Toxo
Premiera
25 maja 2025