Quanta

Reżyseria
Łukasz Twarkowski
Występują
Martynas Nedzinskas, Algirdas Dainavičius, Rytis Saladžius, Rimantė Valiukaitė, Rasa Samuolytė, Airida Gintautaitė, Nelė Savičenko, Arūnas Vozbutas, Marius Čižauskas, Gediminas Rimeika, Vainius Sodeika, Aistė Zabotkaitė
czas trwania → 190 minut (1 przerwa)

Łukasz Twarkowski – najgorętsze dziś polskie nazwisko w europejskim teatrze – znów pracował w Teatrze Narodowym w Wilnie, gdzie uprzednio przygotował swoje głośne spektakle LokisRespublika. Dwa lata temu największym wydarzeniem Boskiej Komedii był Rohtko, przygotowany w koprodukcji Dailes Teātris w Rydze i opolskiego Teatru Kochanowskiego. Tym razem na Boskiej Komedii odbywają się pierwsze polskie pokazy najnowszej wielkiej produkcji reżysera – Quanta. „Życie składa się z kwantów zdarzeń, układających w przecinające się historie i zmienne ludzkie losy” – zdają się mówić Twarkowski i autorka scenariusza Joanna Bednarczyk. Jesteśmy w 1938 roku, gdzieś w szwajcarskich Alpach, z dala od turystycznych szlaków. I wraz z hotelowymi gośćmi, wśród których jest twórca zasady nieoznaczoności Werner Heisenberg, doświadczamy zakłócenia właściwości czasu i przestrzeni. Mieszają się wspomnienia i biografie, świat wypada z ram… Mozaikowa opowieść zasysa także publiczność. 

Quantę przygotował Twarkowski ze świetnymi litewskimi aktorami, w sprawdzonym zespole współpracowników, scenografem Fabienem Leden, kostiumografką Svenją Gassen, choreografem Pawłem Sakowiczem, kompozytorem Lubomirem Grzelakiem, autorem wideo Jakubem Lechem.


Fot. Dmitrij Matvejev

Reżyseria
Łukasz Twarkowski
Scenariusz
Joanna Bednarczyk
Scenografia
Fabien Lede
Kostiumy
Svenja Gassen
Wideo
Jakub Lech
Muzyka
Lubomir Grzelak
Choreografia i współpraca artystyczna
Paweł Sakowicz
Światło
Eugenijus Sabaliauskas
Występują
Martynas Nedzinskas, Algirdas Dainavičius, Rytis Saladžius, Rimantė Valiukaitė, Rasa Samuolytė, Airida Gintautaitė, Nelė Savičenko, Arūnas Vozbutas, Marius Čižauskas, Gediminas Rimeika, Vainius Sodeika, Aistė Zabotkaitė
Produkcja
Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie
Koprodukcja
Onassis Culture – Ateny (Grecja), De SIngel (Belgia), Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia (Polska), Národní divadlo Brno (Czechy)
Premiera
13 września 2024
Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie

Recenzje

Transowy traktat filozoficzny? Moralitet? Obyczajowa opowieść o zdradzie w formie wykładu o fizyce kwantowej? Narkotyczny sen, który śnimy wraz z bohaterami, a może się tylko temu snowi przyglądamy? A może - to uzależniające od pierwszej sceny przedstawienie jest tym wszystkim naraz i jednocześnie wymyka się opisowi, bo byłby to opis niekompletny, jakoś wulgaryzujący? Może w ogóle spektakl jest możliwy do opisania tylko w przybliżeniu i z pewnością mogę napisać TYLKO o tym – jakie emocje we w mnie wywołał, a nie – jaki był?

O tym, że - znalazłem jego znaczenie w jednym tylko geście, jednym słowie, jednej awarii mikroportów, jednej pauzie, czy - w refrenie nieznośnie uzależniającego włoskiego szlagiera? A może do Quanty nie pasują przymiotniki, które przecież służą nam do opisania świata, jaki znamy? Co zatem pasuje?

Ten przekraczający granice teatru spektakl - a jednocześnie sam je sobie wyznaczający - wymaga warunków i rozmachu, jakie mogą zagwarantować nieliczne sceny w Europie, jest jednocześnie jednym z najbardziej kameralnych, wręcz – intymnych przedstawień, jakie kiedykolwiek widziałem.
Rafał Turowski
Imponujące rozmachem inscenizacyjnym widowisko z pogranicza teatru, filmu i techno party. Ruchoma scenografia sprawia, że publiczność - nie wstając z miejsc - krąży po zakamarkach szwajcarskiego hotelu, przenosi się też między kilkoma planami czasowymi. Zawsze wdzięczne metaforyzowanie zasady nieoznaczoności przyniosło tym razem opowieść o tym, czym jest prawda, a czym zdrada: osoby partnerskiej, siebie samego czy samej i nauki - pytania o jej odpowiedzialność i jej zadania mocno pobrzmiewają w tle.
Przemysław Gulda
Thriller science fiction łączy się w trzygodzinnym przedstawieniu z dramatem psychologicznym, żywy plan z mistrzowsko zrealizowanymi projekcjami wideo. I nawet jeśli nie wszystkie elementy tej układanki pasują do siebie, akcja chwilami zwalnia, a nadmiar wrażeń przytłacza, „Quanta" pozostaje niezwykłym teatralnym doznaniem.
Michał Centkowski
„Przegląd”