Oddech

czas trwania → 70 minut

Thomas Bernhard miał osiemnaście lat, kiedy jego dziadek, jedyna osoba, którą prawdziwie kochał, zapadł na chorobę płuc i trafił do szpitala. Wkrótce – „co było logiczną konsekwencją” – i młody Bernhard zachorował.

Warunki, w jakie trafił – szpitalne korytarze, łóżka, punkcje płuc, niekończące się tabuny chorych – wydawały się skrajnie beznadziejne. Salę, w której znajdowało się jego łóżko, sam nazwał „pokojem śmierci”. Wokół siebie obserwował tylko bezsilność i panującą nad wszystkim i wszystkimi chorobę i śmierć. Bernharda jednak zdawało się przeszywać na wskroś, nie znajdujące uzasadnienia w otaczającym go, przygniatającym obrazie świata, przekonanie, czy może lepiej DECYZJA o wyzdrowieniu, silna, wręcz niezłomna nadzieja na zdrowie, na zostanie śpiewakiem (pomimo choroby płuc), na życie.

Ta postawa fascynuje, przyciąga w tak beznadziejnych okolicznościach. Dzięki językowi Bernharda, a także wiwisekcji, jaką na sobie przeprowadza z bezwzględną szczerością, choroba i szpital tworzą symbol, który wykracza daleko poza swój realistyczny kontur, dotykając problemu postaw ludzkich, sensu cierpienia i jego obecności w świecie, roli wspólnoty, rodziny, a także roli cierpienia i traumy jako czynnika rozwojowego i spajającego.


Fot. Monika Stolarska 

Reżyseria
Franciszek Szumiński
Adaptacja
Franciszek Szumiński, Jan Romanowski
Autor
Thomas Bernhard
Scenografia
Franciszek Szumiński, Julia Basista
Kostiumy
Julia Basista
Inspicjentka
Monika Weis
Występują
Jan Romanowski, Jędrzej Bigosiński, Małgorzata Walenda, Marcin Urbanke, Dominika Bednarczyk, Marcin Kalisz
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa
Partner spektaklu
Festiwal Nowe Epifanie, Centrum Myśli Jana Pawla II
Premiera
23 maja 2021

Spektakl na podstawie książki „Oddech. Decyzja” Thomasa Bernharda w przekładzie Sławy Lisieckiej.

Prawa autorskie autora i tłumacza utworu „Oddech. Decyzja” (tytuł oryginalny: „Der Atem. Eine Entscheidung”) reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru „ADiT” | Elżbieta Manthey

Recenzje

„Oddech" z Łaźni Nowej ogląda się bez cienia znużenia. To młody Bernhard i młody teatr, kreślony własnym charakterem pisma. Świetnie się też wpisuje w obecną w nowohuckim teatrze od lat misję wyszukiwania młodych oryginalnych twórców. Franciszek Szumiński jest niewątpliwie jednym z nich
Jacek Wakar