Najwyraźniej nigdy nie był pan 13-letnią dziewczynką – najnowszy projekt artystyczno-społeczny Igi Gańczarczyk jest próbą stworzenia serii narracji dla dziewczynek i z ich udziałem, dającą możliwość opowiedzenia o sobie i o otaczającym świecie z własnej perspektywy. Inspirację projektu stanowią eseje i opowiadania Virginii Woolf, a także pokrewne opowieści i filmy, afirmujące potencjał żeńskich historii i relacji: sióstr, przyjaciółek, koleżanek. Scenariusz spektaklu w dużej mierze opiera się o improwizacje i opowieści młodych uczestniczek projektu. Jest podróżą przez różne dziewczęce narracje (pamiętniki, złote-myśli, zeszyty typu „wpisz-się”, sekrety), którym towarzyszą niewerbalne próby wyrażenia własnych odczuć i emocji poprzez ciało i ruch. Wyłania się z nich wielobarwny obraz świata, pełnego tajemnic, marzeń i dziewczęcych wyzwań.
Projekt otrzymał MARKĘ RADIA KRAKÓW w 2014 roku
Spektakl wchodzi w skład projektu „Lato w Teatrze” realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Lato w teatrze” jest atrakcyjną ofertą teatralną dla uczniów, którzy z różnych przyczyn spędzą wakacje w swojej miejscowości. Projekt został zainicjowany w 2008 roku. Realizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Teatralne półkolonie i warsztaty odbywają się między 28 czerwca a 31 sierpnia 2014 roku w dwudziestu ośmiu miejscowościach w całej Polsce. Codziennie przez dwa tygodnie uczestnicy projektu pracują nad spektaklem pod opieką profesjonalnych artystów w sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej lub technicznej. Na koniec przedstawienie prezentowane jest w teatrze, domu kultury bądź przestrzeni miejskiej.
Warsztaty są dla dzieci szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. Profesjonalni artyści mogą podzielić się doświadczeniem zawodowym i zaprezentować swoje metody pracy, a także poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni.
Fot. Bartosz Siedlik