Łys

Kreacja i performens
Ernest Borowski, Ula Dziurdzia, Teresa Fazan, mariia Lemperk, sos k. osowska, Ana Szopa, Szymon Tur
Choreografia
Ana Szopa
czas trwania → 50 minut
sobota, 29 czerwca 2024
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Mała scena
niedziela, 30 czerwca 2024
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Mała scena

Jeden koleś na imprezie zapytał mnie: „Jesteś mężczyzną czy kobietą?”. A ja na to: „Jestem twoim pytaniem. Ty masz pytanie. Ja nie mam pytania. Jestem Łys”.

Łys — Tak?
Co ty właściwie jesteś? — Oh, Łys, twoje pytanie.
A co tak patrzą na ciebie z tyłu? — Łys, nie wiem, może im ktosię przypominam?
Łys, słysz — Co?
Co to Łys — Jestem Łys, jestem plecem, dupą, echem…

Zdjxłxm z siebie skórę
Pod spodem była kolejna
Pod spodem kolejna. Kolejna
Wlazłxm w nie swoje buty, żeby stać się sobą
Wychodzę z domu, zostawiam zaimki w holu
Zapomniałxm twarzy, ale to ok, łatwiej mi tak
I tak mam więcej do powiedzenia plecami
Nie musisz rozumieć, wystarczy, że słysz
Ale czy słuchasz?
Zgubiłxm twarz — A może nigdy nie miałxm twarzy, 
Miałxm ogon, trzecią nogę, metalową nogę
Tfu sorry laskę

Hej! Ty! — Dasz mi skórę
Oddaj skórę
Wlej się w skórę
Zmieścimy się tam we 2
Będzie wygodniej 
Oddam skórę, masz
O! Czujesz? Do pleców ci

W jaki sposób ciała mogą pojawiać się w przestrzeni, komunikować ze sobą i widzxami poza kodem binarności? ŁYS otwiera percepcję na cielesność w oderwaniu od nawykowego przypisywania jej cech i tendencji do erotyzacji nagości. Przyglądając się temu, co w ciele znane i oswojone, i temu, co osobliwe i nieprzejrzyste, ŁYS bada możliwość postpłciowego tańca. Kierując uwagę ku sensorycznym i dźwiękowym aspektom zdarzenia, ŁYS rozumie cielesność i podmiotowość jako niestałe, zmienne, wchodzące w ciągłe relacje z otoczeniem. Pracując z ciałami ludzkimi i nieludzkimi, trackami muzycznymi i dźwiękami zbieranymi na żywo z otoczenia pełzniemy ku postpłciowej wspólnotowości.


Grafika: Ernest Borowski

Kreacja i performens
Ernest Borowski, Ula Dziurdzia, Teresa Fazan, mariia Lemperk, sos k. osowska, Ana Szopa, Szymon Tur
Choreografia
Ana Szopa
Dramaturgia
Teresa Fazan
muzyka, video, logotyp
Ernest Borowski
instalacja
mariia Lemperk
Koordynacja intymności
Aleksandra Osowicz
Produkcja
Olga Konik (Kolektyw Artystycznych Form Eksperymentalnych KAFE), Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Spektakl jest dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Zamówienia choreograficzne – edycja 2024”, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

KAFE

 

NIMiT

 

MKiDN