Konformista 2029

czas trwania → 140 minut

Ideologia stabilizuje obraz świata. Zgodność z rozpisanymi na paragrafy zasadami jest nośnikiem wiarygodności. Tu czarne zawsze jest czarne, a białe nieustannie pozostaje białe. Nie trzeba myśleć, należy być zgodnym z doktryną. Powinność wobec niej staje się obowiązującym modelem życia. Oto czas dyktatury normalności.

Ta transakcja ma jednak swoją cenę. Rację ma tłum, nigdy jednostka. Znika empatia i współodczuwanie. Każdy chce tego  samego. „Wynaleźliśmy szczęście” - mówią ludzie. „Chcę być taki, jak inni” - mówi człowiek. Zainfekowany normalnością świat stabilnie trwa przez kolejne dekady.

Mistrz patrzy jasno i nie potrzebuje blasku, żeby widzieć. Wie, że trzymane w rękach race i krzyże to zaledwie cienie i odbicia. Spogląda w inną, niż tłum, stronę. W tym świecie nie ma dla niego miejsca - dlatego z własnego wyboru staje się wygnańcem.

Co jednak z ludźmi, którzy chcą patrzeć tam, gdzie patrzą wszyscy? Nie chcą się odróżniać. Pragną razem z innymi nieść na sztandarach hasła Słusznej Sprawy. Nie przeszkadzają im ład i porządek wprowadzane dekretami, rozporządzeniami i paragrafami. Oto obowiązujący wzór na normalność. Oto strach przed wolnością.

Marcel Klerykoski żyje połowicznie. Nie interesuje go przygoda życia, ryzyko jakie ze sobą niesie. Szuka gotowych odpowiedzi, zwalniających go z odpowiedzialności i dających pozorne poczucie bezpieczeństwa. Pragnie się dostosować do większości, podporządkować jej, opanować lęk i uporządkować chaos. Ta droga na skróty wiedzie go na manowce i prowadzi do zatracenia tego, co ludzkie.

„Konformistę” znamy z legendarnej, wydanej w 1951 r. powieści Alberto Moravii oraz kultowego filmu Bernardo Bertolucciego, nagrodzonego na Berlinale w 1970 roku.

Spektakl na podstawie „Konformisty” Alberto Moravia w tłumaczeniu Zofii Ernstowej.


Fot. Monika Stolarska 

Reżyseria
Bartosz Szydłowski
Dramaturgia
Mateusz Pakuła
Autor
Alberto Moravia
Muzyka
Dominik Strycharski
Choreografia
Dominika Knapik
Scenografia i kostiumy
Małgorzata Szydłowska
Reżyseria światła
Małgorzata Szydłowska
Multimedia
Dawid Kozłowski
Asystent choreografki
Kamil Wawrzuta
Asystent reżysera:
Bartek Harat
Inspicjent
Marcin Stalmach
Występują
Szymon Czacki, Hanna Bieluszko/Bożena Adamek, Iwona Budner, Roman Gancarczyk/Zygmunt Józefczak, Krzysztof Globisz/Roman Gancarczyk, Marcin Kalisz, Oscar Mafa, Anna Paruszyńska-Czacka, Paulina Puślednik/Marta Zięba, Dominik Stroka, Dominik Strycharski
Oraz Dzieci
Wiktor Bartnikowski, Szymon Chowaniec, Tymon Chowaniec, Franciszek Cygan, Wojciech Jagiełło, Tomasz Łoś, Mateusz Macheta, Stanisław Potrawka, Dominik Wilk, Grzegorz Wołowiec
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa, Festiwal Boska Komedia
Premiera
20 kwietnia 2018

Spektakl na podstawie „Konformisty” Alberto Moravia w tłumaczeniu Zofii Ernstowej.

Recenzje

Szydłowski opowiada o Polsce inaczej niż większość twórców. Zamiast gotowych i oczywistych haseł, preferuje mocny przekaz podprogowy. Wczoraj to dzisiaj. Faszystowskie Włochy są bardzo polskie nie dlatego, że jakiś kretyn organizuje urodziny Hitlera, albo że ktoś inny wygłasza jadowite antysemickie hasła, tylko dlatego, że te wszystkie trucizny chorobliwie wrastają w mentalność całego społeczeństwa, nie tylko jednostek. […] To świat bez jasnej aury, bez wyraźnego trójpodziału władzy, właściwie bez przyszłości. Zamiast autorytetów – autorytaryzm, zamiast walki o imponderabilia – tylko konsumpcja. Mała stabilizacja na wieki wieków amen.
Łukasz Maciejewski
„Konformista 2029” to przykład teatralnego spełnienia. Teatr gorzki i ironiczny, unikający jednoznaczności. Ten sezon nie przynosi zbyt wielu wydarzeń, które rangą wykraczają poza doraźne rankingi. Spektakl Łaźni Nowej nie potrzebuje żadnych ulgowych taryf. Jest przedstawieniem, do którego trzeba będzie wracać.
Jacek Wakar