Hamlet

Scenariusz i reżyseria
Chela De Ferrari
Występują
Octavio Bernaza, Jaime Cruz, Lucas Demarchi, Manuel García, Diana Gutierrez, Cristina León Barandiarán, Ximena Rodríguez i Álvaro Toledo
czas trwania → 95 minut
sobota, 15 czerwca 2024
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena

Jedyny w Krakowie gościnny pokaz spektaklu Teatro La Plaza w Limie (Peru)!

Pokaz w ramach Nocy Teatrów 2024. Bezpłatne wejściówki będą dostępne do odbioru w kasie Teatru od 12 czerwca 2024, od godz. 10:00.

Grupa osób z zespołem Downa przejmuje scenę, aby podzielić się swoimi pragnieniami i frustracjami poprzez swobodną adaptację „Hamleta”. Sztuka czerpie zarówno z tekstu Szekspira, jak i z życia aktorów i aktorek, a za punkt wyjścia przyjmuje pytanie dotyczące istnienia, które postawił nam sam autor: być albo nie być? Co oznacza „być” dla osób niemogących znaleźć przestrzeni, w których są brani pod uwagę, respektowani?  W przeszłości osoby z zespołem Downa były uważane za ciężar, za społeczny margines. Jaką wartość i znaczenie mają takie osoby dziś, w świecie, dla którego wydajność, zdolność produkcyjna i niemożliwe do osiągnięcia wzorce konsumpcji i piękna są miarą człowieczeństwa?

Teatro La Plaza to przestrzeń twórczości teatralnej, która bada i interpretuje rzeczywistość w celu zbudowania krytycznego punktu widzenia prowadzącego dialog ze swoją społecznością.


Fot. materiały Teatro La Plaza

Scenariusz i reżyseria
Chela De Ferrari
Współpraca reżyserska i dramaturgiczna
Jonathan Oliveros, Claudia Tangoa, Luis Alberto León
Choreografia
Mirella Carbone
Przygotowanie wokalne
Alessandra Rodríguez
Wizualizacje
Lucho Soldevilla
Reżyseria światła
Jesús Reyes
Występują
Octavio Bernaza, Jaime Cruz, Lucas Demarchi, Manuel García, Diana Gutierrez, Cristina León Barandiarán, Ximena Rodríguez i Álvaro Toledo
Produkcja
Teatro La Plaza

Recenzje

Inny „Hamlet” jest możliwy: aktorzy z niepełnosprawnościami pokonują uprzedzenia i triumfują na teatralnej scenie.
Raquel Vidales
Adaptacja, przekształcenie Szekspirowskiego tekstu w wydarzenie współczesne, jest zadaniem, które w spektaklu w reżyserii Cheli de Ferrari nabiera ogromnej wartości. Dzieje się to dzięki pracy nad ludzkimi i artystycznymi elementami nadającymi wydarzeniom z oryginalnej fabuły „Hamleta” zupełnie nowej wagi. […] Wszyscy aktorzy i aktorki są Hamletem, każdy i każda z nich są też sobą, oprócz swoich pozostałych ról, wszyscy wyrażają siebie z wnętrza własnego „ja”. Dopełnia to w widzach efektu estetycznego poruszenia i wznosi je na poziom czegoś, co przekształca się z najbardziej osobistego w kolektywne. To wielkie osiągnięcie tej propozycji, nie mieszczącej się w żadnej z artystycznych kategorii.
Carlos Gil
Scalanie rzeczy, które nie zostały stworzone aby być razem i obserwowanie, jak ich połączenie tworzy jasność wokół człowieka tkwiącego w ciemności: mówią, że na tym polega sztuka. Chela de Ferrari zabrała się za najbardziej prestiżowy tekst dramaturgii światowej z grupą „niewidzialnych” aktorów, tych odrzuconych przez nasz system neuronormatywny. W adaptacji, która łączy fikcję z wyznaniem, słowa klasyków nad klasykami, stworzone do wypowiadania przez wybitnych, podziwianych aktorów, ukazują nowe znaczenia, wypełniają się nowym napięciem.
Mariana de Althaus