Autobiografia na wszelki wypadek

Tekst i reżyseria
Michał Buszewicz
Muzyka
Baasch
Występują
Tomasz Cymerman, Daniel Dobosz, Konrad Wosik
czas trwania → 100 minut

Tekst Michała Buszewicza «Autobiografia na wszelki wypadek» w moim mniemaniu jest o przeczuciu, o ześlizgiwaniu się człowieka w ciemność, nicość, która zwie się śmiercią. Ale czytając tę sztukę, cały czas zadaję sobie pytanie – czy to opowieść o miłości czy o śmierci? Myślę, że jednak o miłości – pisała laureatka Nagrody Nobla Swiatłana Aleksijewicz w uzasadnieniu zakwalifikowania sztuki do finału AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy.

Autoironiczny humor, groza i komizm codzienności, jednocześnie szczere i zdystansowane spojrzenie na siebie samego – to części składowe „Autobiografii na wszelki wypadek”. Aktorski tercet (Tomasz Cymerman, Daniel Dobosz, Konrad Wosik) wciela się na przemian w głównego bohatera oraz w trójkę mężczyzn przychodzących posprzątać mieszkanie po jego śmierci… Michał Buszewicz – ten wyobrażony i ten prawdziwy – zmaga się z własnymi marzeniami, ambicjami i rozczarowaniami, kreując groteskową wizję przywodzącą na myśl pisarstwo Mrożka czy kino Koterskiego. A w tle pobrzmiewa muzyka Baascha – niekwestionowanej gwiazdy polskiej muzyki alternatywnej i elektronicznej.


Fot. Klaudyna Schubert

Tekst i reżyseria
Michał Buszewicz
Scenografia
Robert Mleczko
Reżyseria świateł
elektryk
Wideo
wolontariat
Kostiumy
Anna Ziemniak
Muzyka
Baasch
Inspicjent
Marcin Stalmach
Występują
Tomasz Cymerman, Daniel Dobosz, Konrad Wosik
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa
Premiera
6 grudnia 2020

Recenzje

Buszewiczowi udała się trudna sztuka. Najpierw widza zmylić, potem go wkurzyć, zniesmaczyć, zobojętnić, by w końcu zaprosić go do wspólnego strachu. Buszewicz wymyka się widzowi tylko po to, by podstawić mu lustro. W mojej nieciekawości jest ciekawość twojej. Życia nie są podobne, bo są za bardzo podobne.
Łukasz Drewniak
Michał to everyman, zwykły bohater, którego historia jest opowieścią o życiu, w którym niepowodzenia są częstsze niż sukcesy. Nowy męski bohater, który przez swoją autentyczność lub choćby możliwość bycia prawdziwym sprawia, że spektakl staje się wciągającą podróżą po cudzym-nie cudzym życiu.
Izabela Zawadzka
Jest jednak «Autobiografia na wszelki wypadek», w moim odczuciu, przede wszystkim opowieścią o emocjach: przeżytych i wypartych, wstydliwych i przyjemnych, niechcianych i obezwładniających, ale też o nieumiejętności ich wyrażania prowadzącej do nasilających się autodestrukcyjnych zachowań i powielania rozmaitych traum.
Wiktoria Tabak