W końcu nauczyć się żyć

Reżyseria i choreografia
Tomasz Jan Wygoda
Występują
Katarzyna Baran, Zbigniew Dominiak, Barbara Dziedzic, Urszula Kiebzak, Paweł Kozłowski, Krystian Łysoń, Ewa Michałowicz, Hanka Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Ewa Skolias, Dawid Tas, Tomasz Jan Wygoda
czas trwania → 75 minut

Ktoś, ty lub ja, przychodzi i mówi: chciałbym w końcu nauczyć się żyć. To westchnienie związane jest z lękiem. Nauczyć się żyć musiałoby oznaczać nauczyć się umierać, zaakceptować całkowitą nieobecność, bez wybawienia, zmartwychwstania czy odkupienia. Trudno powiedzieć, czy bohaterowie spektaklu posiedli tę wiedzę radosną i przerażającą zarazem. Raczej nie.

Obolali i przelęknieni, dostrzegając upływ czasu, gorączkowo próbują dowiedzieć się czegokolwiek o swoich życiach. Ich pamięć składa się z pęknięć, szczelin, nawrotów i remisji faktów, jakby miał być to rodzaj cyrkulującego w ciele bólu. Pamięć nie podlega ich woli, jest mimowolna. Są opętani przez pamięć, bo to właśnie pamięć ich zamieszkuje, a nie na odwrót. Pamięć odkłada się w nich, sedymentuje, eroduje, by ostatecznie utworzyć specyficzny odlew wewnątrz nich, albo też by sami stali się odlewem. To rodzaj wypadku. Biografie zamknięte w gipsowych sarkofagach.

I właśnie takie ciała-odlewy, zagubione w chaosie pamięci i fizycznego bólu, zlęknione zwierzęta w powypadkowym stuporze, składają się na horyzont postaci zaludniających „W końcu nauczyć się żyć”.

Czy z tych śmiertelnych zapasów, które wokół nas rozpalają teraz niepokój, zrodzi się również kiedyś miłość?


Fot.: Nicolas Grospierre

Reżyseria i choreografia
Tomasz Jan Wygoda
Współpraca artystyczna, tekst, dramaturgia
Adam Radecki
Scenografia i kostiumy
Anna Goldanowska
Wideo
Nicolas Grospierre, Adam Radecki
Współpraca wideo
Robert Ceranowicz, Andrzej Słomiński, Szymon Gosławski
Reżyseria światła
Klaudyna Schubert
Muzyka
Michał Chytkowski
Występują
Katarzyna Baran, Zbigniew Dominiak, Barbara Dziedzic, Urszula Kiebzak, Paweł Kozłowski, Krystian Łysoń, Ewa Michałowicz, Hanka Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Ewa Skolias, Dawid Tas, Tomasz Jan Wygoda
Inspicjentka
Jurgita Zaikauskas

W tekście wykorzystane zostały fragmenty twórczości Maxa Blechera oraz „Savannah Bay” Margeurite Duras.

W spektaklu wykorzystano materiały wideo rejestrujące wyburzenia w dzielnicy Scampia w Neapolu uzyskane dzięki zaangażowaniu Marzenny Smoleńskiej-Mussi.

 

Spektakl jest dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego zamówienia choreograficzne 2023, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN

 

NIMiT

 

Zamówienia choreograficzne