„Wyspa Jadłonomia” to kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny spektakl dla dzieci i młodzieży inspirowany „Jadłonomią” – cyklem popularnych książek kucharskich Marty Dymek oraz propagowaną przez autorkę filozofią roślinnego gotowania. Przedstawienie zachęca do zielonego aktywizmu w obszarze własnego talerza i własnego świata. Trzeci ze spektakli z programu Małej Boskiej Komedii 2023 to kolejna realizacja Macieja Podstawnego i Doroty Kowalkowskiej stworzona z myślą o wzmacnianiu dziecięcej i nastoletniej sprawczości oraz potrzebie międzypokoleniowej edukacji przez teatr.
Ewa jest tłumaczką. Udziela prywatnych lekcji angielskiego. Mieszka sama, ale pozostaje w ścisłej relacji z rodzicami i siostrą Joanną. Pewnego dnia kobieta dostaje przesyłkę od swojego byłego partnera Eryka, który informuje ją, że wybiera się w podróż. Ewa, czytając kolejne fragmenty z notatnika, nabiera pewności, że opisana podróż jest zapisem choroby, stanu depresji Eryka, a wszystkie zdarzenia mają fikcyjny charakter.
„Kolorowe sny” to edukacyjne i teatralne przedsięwzięcie dające głos, przestrzeń i sprawczość młodym osobom queerowym z Poznania, poprzez wspólne tworzenie społeczności wzajemnego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. Czwarte z przedstawień z programu Małej Boskiej Komedii 2023 polecamy starszym nastolatkom od 16 roku życia. To platforma do dorosłości, celebrowania swoich tożsamości i wyjątkowości. Spektakl przeznaczony jest również dla osób, które nie identyfikują się jako queerowe i nie używają na co dzień takich słów jak: „odklejka” czy „slay!”.
„Nazywam się Anna Walentynowicz” to opowieść o robotnicy Stoczni Gdańskiej, współzałożycielce Wolnych Związków Zawodowych, która uczestniczyła w najważniejszych wydarzeniach w powojennej Polsce. Poznała Lecha Wałęsę, Edwarda Gierka, Jana Pawła II i George’a Busha. Była więziona, zwalniana i inwigilowana. Dla wielu stała się legendą, bohaterką Sierpnia '80, inicjatorką Solidarności.
Spektakl o lęku, potrzebie troski, próbie odnalezienia ukojenia w panice otaczającej nas codzienności. Ubrana w wykwintną formę praca w połączeniu z autoironicznymi, humorystycznymi odniesieniami do panicznych lęków każdego bohatera stworzy rozwibrowany świat pełen lekkości i absurdu.
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Tomasz Wygoda – z wykształcenia tancerz, aktor, choreograf i pedagog – występował w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Kanadzie i we Włoszech. Jest autorem choreografii do spektakli Barbary Wysockiej, Michała Zadary, Mikołaja Grabowskiego czy Mai Kleczewskiej. W najnowszym spektaklu Wygody twórcy i twórczynie stawiają pytanie o to, jak zrozumieć przeszłość; nieuchwytną i fragmentarczyną i jak minione wydarzenia wpływają na nasze teraźniejsze życie. Próbując wydobyć, jak najwięcej ze wspomnień możliwe stanie się zrozumienie straty, przeszłych miłości i tęsknot, przemijania i śmierci.
Dalekie od dosłowności, ikoniczne obrazy Wiktora Pentala i Henryka Makarewicza tworzą wizualne DNA Nowej Huty, stanowiąc nie tyle wielopłaszczyznowy zapis pierwszych jej lat, ile przepustkę do rozumienia doświadczenia modernizmu i nowoczesności, jak również działań badawczych wobec jej naczelnego medium – fotografii.
Adin, dwa, tri… Gwiazda telewizji lat 90., charyzmatyczny uzdrowiciel, przyciągający przed ekrany miliony wraca do Polski – zapraszamy na seanse uzdrawiające do Teatru Rampa w Warszawie i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie. W trakcie rejestrowanego przez telewizję tournée Wielki Hipnotyzer na oczach widzów sprawi, że raty kredytów spadną, wygładzą się zmarszczki, a siwe włosy pociemnieją! Uczestnicy seansu odmłodnieją i przeniosą się do Polski lat dziewięćdziesiątych – raju bioenergoterapeutów, radiestetów i telewizyjnego guru, uzdrawiającego biskupów, celebrytów i polityków: Anatolija Kaszpirowskiego.
Na teatralną próbę przychodzi pogrążony w twórczym kryzysie Reżyser i zaczyna szukać dróg wyjścia z impasu, w jakim się znalazł. Towarzyszą mu Żona, która oczywiście musi zagrać w jego nowym spektaklu, Pisarz, niekoniecznie odnajdujący się w jego pomyśle oraz młoda Aktorka, szczęśliwa już tylko z tego powodu, że może być blisko swojego ulubionego twórcy.
Bohaterką spektaklu jest Stellina, która opuszcza dom rodzinny i wyrusza w daleką podróż. Pewnego dnia dziewczyna poznaje króla, który zabiera ją do opustoszałego pałacu. Stellina wyczuwa w nim skrywaną tajemnicę. Pałac okazuje się więzieniem. Dziewczyna dowiaduje się, że Król zwierząt jest groźnym i okrutnym władcą: w ukrytej komnacie więzi ludzi i zwierzęta, których potem zabija i pożera. Czy bohaterka odnajdzie w sobie siłę, żeby wybrnąć z tej pułapki?
„Agon” to mockument choreo-terapeutyczny inspirowany doświadczeniem łączenia życia zawodowego z macierzyństwem.
Dominika Knapik wraca na scenę jako perfomerka, żeby opowiedzieć o pracach „na całe życie”: tej artystycznej i tej matczynej. Staje przy tym do walki z własną biografią: choreografki-pracoholiczki oraz odwiecznym poczuciem winy wobec dziecka wychowywanego przez zapracowaną matkę. Towarzyszką w tym pojedynku jest Pytia – choreoterapeutka, której nie umknie żaden szczegół.
Sentymentalny powrót do złotych lat 90. – gdy młodość miała smak gumy balonowej, szacunek kolegów zdobywało się kolekcją klocków Lego, a wyobraźnię Polaków rozpalały kultowe hity na VHS. To właśnie te niezapomniane realia staną się tłem dla poruszającej i opartej na prawdziwych wspomnieniach historii o rodzinie, dorastaniu i ciemnych stronach każdego z nas. W obsadzie filmu Konrada Aksinowicza („W spirali”): Maciej Stuhr, Weronika Książkiewicz, Katarzyna Warnke, Anna Majcher, Sebastian Stankiewicz i debiutujący na dużym ekranie Teodor Koziar.
Wyobraźmy sobie Nową Hutę za 100 lat. Kolejne wojny i katastrofy, wybuchy wulkanów, ruchy powierzchni ziemi i niespotykane wcześniej zjawiska pogodowe przykrywają miasto wielometrową warstwą mieszanki błota i radioaktywnej sadzy. Powierzchnia przestaje nadawać się do życia. Najwyższe punkty obecnego świata – fabryczne kominy górujące kiedyś nad głowami – funkcjonują jako pasaże łączące martwe zewnętrze z kryjącym się pod powierzchnią rachitycznym życiem.