Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie

Autor książki
Wojciech Tochman
Reżyseria
Natalia Korczakowska
Obsada
Halina Rasiakówna / (nagranie), Daniel Dobosz, Wiktoria Kruszczyńska, The Blu Mantic, Dominika Ostałowska, Maja Pankiewicz, Bartosz Porczyk, Sonia Roszczuk, Rob Wasiewicz, Ewelina Żak
duration → 195 min.

W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku sprawą zabójstwa Jolanty Brzozowskiej żyła cała Warszawa i pół Polski, karmiły się nią żądne sensacji media. Społeczeństwo chciało zaś linczu na młodocianych mordercach, z których najbardziej znienawidzona była ona – ładna, dobrze ubrana, wygadana i pewna siebie za chwilę maturzystka – Monika Osińska. Osa. Nie ona dokonała okrutnego czynu, ale miała kierować dwójką kumpli. I to w nią uderzył tajfun społecznej nienawiści. Monika Osińska została skazana na dożywocie. Zza krat wyszła warunkowo po odbyciu 27 lat wyroku. Książkę o niej pisała wybitna, nieżyjąca już reporterka Lidia Ostałowska, ale pracy nie dokończyła, bo jej myślenie rozminęło się z oczekiwaniami bohaterki. Ostatecznie opowieść o Osie podjął Wojciech Tochman, czego efektem była wstrząsająca Historia na śmierć i życie. To właśnie ona stała się podstawą dla zrealizowanego w Teatrze Studio w Warszawie hipnotyzującego przedstawienia Natalii Korczakowskiej. 

Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie  to teatr prawdziwie bezkompromisowy, choć nie wyrzeka się czułości. Daleki od moralizowania, chwilami oskarżycielski, a przecież tak daleki od jednoznaczności. Na scenie Studia wielka klatka – więzienie, studio telewizyjne, pod ścianą z krat lodówka. Wszystko w jednym, świat w zmniejszeniu, jakiego po wyroku i w oczekiwaniu nań doświadcza Osa (Wiktoria Kruszczyńska). Po obu stronach wielkie ekrany, na których widzimy zbliżenia twarzy aż do detalu – potu na skroniach aktorów. Nie jest to jedynie filmowy trick, zastosowanym przez twórców dla spotęgowania efektu. Chodzi o skrócenie dystansu wobec postaci, o to byśmy niemalże weszli w nich, mając poczucie braku  ucieczki od nich i ich sytuacji. Siła widowiska Korczakowskiej polega także na tym, że zachowując epicki wymiar, pozwala wejść z samą historią, bohaterkami i bohaterami, aktorkami i aktorami w więź niemal intymną. Wspaniałe role młodej Wiktorii Kruszczyńskiej, Mai Pankiewicz, Dominiki Ostałowskiej i całego zespołu Studia. Głos przeciw karze dożywocia, jakiego nie da się zapomnieć i zlekceważyć.


Fot. Natalia Kabanow

Autor książki
Wojciech Tochman
Reżyseria
Natalia Korczakowska
Adaptacja tekstu
Natalia Korczakowska, Marcin Cecko
Dramaturg
Marcin Cecko
Scenografia i kostiumy
Marek Adamski
Asystent kostiumografa
Marcin Żak
Multimedia
Marek Kozakiewicz
Operatorzy kamer
Gloria Grünig, Janusz Szymański
Animacje
Marcin Kosakowski
Muzyka
The Blu Mantic & L.Ø.V. Music Group
Reżyseria świateł
Bartosz Nalazek
Choreografia
Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska
Asystent reżysera
Marcel Osowicki
Obsada
Halina Rasiakówna / (nagranie), Daniel Dobosz, Wiktoria Kruszczyńska, The Blu Mantic, Dominika Ostałowska, Maja Pankiewicz, Bartosz Porczyk, Sonia Roszczuk, Rob Wasiewicz, Ewelina Żak
Kierowniczka produkcji
Monika Balińska
Asystentka produkcji
Buzia Gręda
Inspicjentka
Zuzanna Prusińska
Partner premiery
Fundacja Dom Kultury
Wykonawca scenografii
Piotr Szczygielski