Ladodeja

duration → 50 min.

„Ladodeja” performans według koncepcji i w reżyserii Oskara Sadowskiego to podróż wgłąb zbiorowej podświadomości nowoczesny rytuał immersyjny, w którym widzowie, uczestnicząc w rewizji słowiańskiej mitologii, stają się częścią neo-pogańskiego, interaktywnego doświadczenia.

Oskar Sadowski to interdyscyplinarny reżyser łączy w swoich projektach materie teatru, filmu, opery, VR, muzyki alternatywnej i działań aktywistycznych. Jego realizacje konsekwentnie wychodzą poza klasyczne granice sceny, tranformując przestrzenie miejskie w scenografie spektaklu kościoły, pałace, place miejskie, okna budynków mieszkalnych, czy też przestrzeń wirtualną. „Ladodeja” to kolejny projekt, w którym reżyser bada relację między widzem a performerem, przenosząc uczestników w krainę praprzodków, gdzie władza macho-bogów konfrontuje się z odwieczną siłą kobiecości – wypieranej i tłamszonej przez patriarchalne narracje. Performans nawiązuje do współczesnych debat o ciele, tożsamości i technologii. Choreografia staje się aktem poszukiwania ciała poza granicami jego ludzkiej kondycji. Ciało staje się hybrydą: more-than-human, a jednocześnie zakorzenione w ziemi, płynach, krwi, naturze.

„Ladodeja” operuje na styku dziedzin sztuki, to hybrydowa forma, w której przenikają się elementy performansu, tańca, instalacji wizualno-dźwiękowej, teatru i wirtualnej rzeczywistości. Jest to wynik ścisłej współpracy reżysera z artystkami Martix Navrot i Jagodą Wójtowicz oraz performerką, choreografką Pauliną Pawłowską. Technologia AR poszerza granice zmysłowej percepcji, umożliwiając aktywne uczestnictwo w rytuale oraz odtworzenie niematerialnych, magicznych wymiarów charakterystycznych dla słowiańskich wierzeń.

* LADODEJA to słowiańskie słowo-zaklęcie, wzmacniające i przyspieszające proces tworzenia rzeczywistości z „myślokształtów”, odsłaniające ignorancję i pomagające uwolnić się od niej, ale przede wszystkim uwrażliwiające na piękno otaczającego nas świata.


fot. Materiały Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach

Reżyseria, scenariusz, koncepcja przestrzeni
Oskar Sadowski
AR i digital design
Martix Navrot, Jagoda Wójtowicz
Choreografia i performans
Pauline Pawłowska
Głos
Sonia Roszczuk
Dramaturgia i scenariusz
Julia Nowak, Marysia Stasiak
Muzyka i przestrzeń dźwiękowa
Wydma / Mount Terror
Reżyseria światła
Gwidon Wydrzyński
Kostiumy
Metalwires
Produkcja
Filip Pawlak
Koordynator projektu
Paweł Sablik
Produkcja
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, The National Theater of Iceland

Spektakl zawiera treści, które mogą wywołać silne emocje. W trakcie przedstawienia pojawią się sceny nagości oraz odniesienia do przemocy seksualnej. Dodatkowo, użyte będzie światło stroboskopowe. Prosimy o rozważenie tych informacji przed podjęciem decyzji o udziale w spektaklu.

Spektakl prezentowany jest w języku angielskim.