Latający Potwór Spaghetti

Tekst i reżyseria
Mateusz Pakuła
Występują
Zuzanna Skolias-Pakuła, Emose Uhunmwangho, Jan Jurkowski, Szymon Mysłakowski
duration → 70 minut

„Farsa religijna” napisana i wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę, obsypanego w ubiegłym roku nagrodami za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”.

Bohaterem spektaklu jest Bobby Henderson, założyciel Kościoła Latającego Potwora Spaghetti, który za szerzenie swojej wiary trafia po śmierci do Piekła. „Nie wierzę ani w Boga, ani w Szatana, ani w Mahometa nie wierzę, ani w reinkarnację, w nic, rozumiesz?” – mówi do Szatana.

W swoim najnowszym spektaklu Mateusz Pakuła porusza kwestię obrazy uczuć religijnych i tolerancji wobec wyznawców innych religii i wierzeń niż te dominujące.

W roli Bobbyego Hendersona zobaczymy Jana Jurkowskiego, znanego łaźniowej publiczności ze spektakli „Jak nie zabiłem swojego ojca…” oraz „Lem vs. P. K. Dick”. W Szatana wcieli się Szymon Mysłakowski, którego również można zobaczyć w obsadzie „Jak nie zabiłem…”.  


Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.


Grafika: Zbigniew Prokop

Zdjęcia: Alicja Antoszczyk

Tekst i reżyseria
Mateusz Pakuła
Scenografia i kostiumy
Justyna Elminowska
Choreografia
Mikołaj Karczewski
Światło
Paulina Góral
Muzyka
Antonis Skolias, Marcin Pakuła, Dominik Róg, Zuzanna Skolias-Pakuła
Muzyka na żywo
Marcin Pakuła, Dominik Róg
Przygotowanie muzyczne
Zuzanna Skolias-Pakuła
Charakteryzacja
Ludmiła Pilecka, Joanna Malawska
Inspicjentka
Katarzyna Białooka
Występują
Zuzanna Skolias-Pakuła, Emose Uhunmwangho, Jan Jurkowski, Szymon Mysłakowski

W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

 

Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

 

MKiDN

 

Instytut Teatralny

Reviews

Mateuszowi Pakule, który rozbił bank z najważniejszymi nagrodami teatralnymi za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”, udało się coś, w co naprawdę trudno uwierzyć.

Po przedstawieniu o umieraniu chorego na nowotwór ojca w czasie pandemii i żądaniu legalizacji eutanazji, łączącym w poczuciu żałoby twórców i widzów, stworzył w krakowskiej Łaźni Nowej spektakl, który przez 70 minut wywołuje salwy śmiechu. Łączy wysokiej klasy stand-up, musical, farsę, komedię i camp, co nie byłoby możliwe bez perfekcyjnego w każdym detalu aktorstwa.

Oglądamy ewidentne zwycięstwo karnawału i życia nad postem i żałobą.
Jacek Cieślak
Odwieczna opowieść o tym, jak bóg i szatan walczą o duszę człowieka. Tylko że w tej jej wersji nie ma czegoś takiego, jak dusza, a bóg i szatan to koledzy z innych pięter tej samej korporacji. Pakuła bez litości rozprawia się z oszustwami wszystkich religii, robi to na dodatek w niezwykle oryginalnej i atrakcyjnej formie: aktorstwo jest niebiańskie i piekielne zarazem, piekło jest tu sprzętami z Ikei umeblowane, a scena pojedynku breakdance, napędzana gorącą muzyką gospel, powinna trafić na kamienne tablice polskiego teatru.
Przemysław Gulda