Koncert życzeń
Director
Yana Ross
Dramaturgy
Aśka Grochulska
Occurs
Danuta Stenka
Wybitna rola Danuty Stenki
saturday, 27 may 2023
godz. 17:00
ŁN / Secondary stage
godz. 20:00
ŁN / Secondary stage
sunday, 28 may 2023
godz. 17:00
ŁN / Secondary stage
godz. 20:00
ŁN / Secondary stage
Strach i nędza 2022
Scenariusz i reżyseria
Bartosz Szydłowski
Występują
Marta Zięba, Angelika Kurowska, Michał Czachor, Andrzej Szeremeta oraz Kazimierz Illukiewicz
oraz aktorzy-amatorzy
Maria Bareła, Włodzimierz Bareła, Barbara Dziedzic, Grażyna Ladra, Hanna Napora, Sebastian Florek-Paszkowski, Ewa Skolias, Ewa Nowakowska-Włodek
duration → 90 minut

Jeśli zdarzyło ci się być bezradnym i pogubionym, miałeś pomysły, ale nie wiedziałeś, jak je zrealizować, nie mając już siły słuchać kolejnych „dobrych rad” i ciągłych pytań o to, co dalej, powinieneś przyjść na „Strach i nędzę 2022”, spektakl, którego jesteś bohaterem!

Ironia i pełen dystansu do siebie oraz uprawianego teatru styl gry cechuje znakomite aktorstwo kanonicznych artystów Krystiana Lupy: Marty Zięby, Michała Czachora, Andrzeja Szeremety oraz niezwykle utalentowanej aktorki młodego pokolenia – Angeliki Kurowskiej. Choć „Strach i nędza 2022” wyrasta na gruncie polskiej beznadziei i różnego rodzaju traumatycznych doświadczeń twórców, daje nadzieję i zapala światełko w tunelu, bo teatr to miejsce, z którego chcemy wciąż wychodzić lepsi.

monday, 29 may 2023
godz. 19:00
ŁN / Main stage
tuesday, 30 may 2023
godz. 19:30
ŁN / Main stage
pokaz filmu ze wstępem profesora Tadeusza Lubelskiego
Reżyseria
Federico Fellini
Występują
Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Sandra Milo, Claudia Cardinale, Rosella Falk, Elisabetta Catalano, Mario Pisu, Barbara Steele
duration → 132 minuty (plus prelekcja)

„8½” Federico Felliniego na stałe wpisało się do kanonu światowego kina. Jest punktem odniesienia dla twórców i widzów już od ponad 60 lat. To między innymi tym filmem inspirowany jest spektakl „Strach i nędza 2022” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego. Dlatego właśnie postanowiliśmy połączyć w ciągu jednego dnia dwa pokazy – filmowy i teatralny, żeby skonfrontować ze sobą dwie opowieści o wychodzeniu z twórczego kryzysu i odnajdywaniu radykalnej nadziei nawet wśród otaczającego nas czasem mroku. Seans arcydzieła włoskiej kinematografii poprzedzi prelekcja profesora Tadeusza Lubelskiego, jednego z najwybitniejszych polskich filmoznawców, w którego osobistej hierarchii film Felliniego zajmuje szczególne miejsce.

tuesday, 30 may 2023
godz. 16:00
ŁN / Main stage
Tajemniczy ogród
Reżyseria
Tomasz Fryzeł
Adaptacja i dramaturgia
Mira Mańka
Występują
Kinga Bobkowska, Maria Witkowska, Adam Borysowicz
duration → 90 minut

„Tajemniczy ogród” to spektakl, który wyrasta z inspiracji powieścią Frances Hodgson Burnett, a przede wszystkim – z fascynacji tytułowym miejscem. Zapisany w powieści ogród staje się punktem wyjścia do opowieści o osobach, roślinach, zwierzętach i innych, niemających swojej precyzyjnej nazwy zjawiskach (jak ruchy powietrza, zachody słońca, światło i cień) oraz o zachodzących pomiędzy nimi relacjach. To opowieść o tym, jak elementy przyrody i krajobrazu doświadczają się nawzajem i jak człowiek może pełniej i bardziej świadomie wchodzić w relacje z pejzażem i ekosystemem, którego jest częścią. 

MY WAY – monolog Krystyny Jandy
TEKST, KONCEPCJA, REŻYSERIA I WYKONANIE
Krystyna Janda
duration → 110 minut

„My Way” to wieczór przygotowany przez Krystynę Jandę z okazji jej 70. urodzin. Opowieść o jej wczesnych latach, początkach kariery, przyjaciołach, budowie Teatru Polonia i Och-Teatru. Wspomnienia i aktualności w formie monologu scenicznego.

Materiały do Medei
duration → 60 minut

Jedna z najbardziej charakterystycznych współczesnych polskich aktorek – Sandra Korzeniak – znana z wybitnych kreacji w spektaklach Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej czy Pawła Miśkiewicza, mierzy się na scenie z archetypiczną postacią Medei.

Dramat Heinera Müllera „Gnijący brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami” to jedyny tekst w historii, w którym Medea – słynna mitologiczna trucicielka, dzieciobójczyni i czarodziejka – nie jest przedstawiona w chwili zabójstwa swoich dzieci. Jej postać wyjęta jest, jak u Becketta, z ram czasu i przestrzeni, dzięki czemu staje się nam „tu i teraz” bliska, w sposób tak symboliczny, jak namacalny.

Byk
Tekst
Szczepan Twardoch
Scenografia
Marcel Sławiński
Muzyka
Aleksander Nowak
duration → 90 min

„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

LEAR – esej aktorski Andrzeja Seweryna
Reżyseria
Janusz Opryński
Występuje
Andrzej Seweryn
duration → 63 minuty

Andrzej Seweryn po raz pierwszy podszedł do roli Leara w 2014 roku w Teatrze Polskim w monumentalnym, kostiumowym spektaklu Jacquesa Lassalle’a. I tak jak kiedyś Gustaw Holoubek zamknął swego Leara w galerii nieustannych psychologicznych przeistoczeń, zmian nastroju, rytmu i tonacji, tak wtedy Andrzej Seweryn przeprowadził króla Brytannii przez proces starzenia się i rozpadu osobowości. Silny mężczyzna w kwiecie wieku dysponujący potężną wolą ulegał eskalacji drzemiącego w nim szaleństwa, ciało także go zdradzało, przychodziła starcza słabość, niepewność gestu i lęk wobec pułapek świata. Lear Seweryna był rozpięty od szumnej witalnej manifestacji po cichą i nieważną dla innych agonię. A teraz Andrzej Seweryn wraca do postaci króla Leara. Żeby stary, dawno umarły bohater przyjrzał się ponownie swemu upadkowi, pochylił się gdzieś w zaświatach nad przegranym życiem i nędznym losem człowieka.

W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej
Tekst
Piotr Rowicki
Reżyseria
Anna Gryszkówna
Występuje
Agnieszka Przepiórska
duration → 70 minut

Agnieszka Przepiórska o swojej pracy mówi: „Teatr to dla mnie opowieść. Dzielenie się historią, wymiana emocji i energii. Często lot w kosmos, rzadko przykry obowiązek”. Aktorka tworzy od 10 lat teatr biograficzny. Zaczęła od opowieści o emancypacji wdowy smoleńskiej, poprzez autobiograficzną opowieść o dorastaniu bez ojca i historii byłej korespondentki wojennej. Trzy ostatnie monodramy poświęciła historiom polskiej poetki żydowskiego  pochodzenia Zuzanny Ginczanki, naukowczyni i popularyzatorki nauki Simony Kossak oraz działaczki społecznej i opozycjonistki PRL Anny Walentynowicz.

Autorem tekstów do wszystkich biograficznych monodramów w repertuarze Agnieszki Przepiórskiej jest Piotr Rowicki. Przepiórska na stałe współpracuje również z Anną Gryszkówną, aktorką Teatru Narodowego i reżyserką, która odpowiada za poprzednie trzy monodramy oraz najnowszy, o Barbarze Sadowskiej.

Kwiecień–czerwiec 2023 Szkoła ekopoetyki: Weekend czwarty
Prowadzenie
Krzysztof M. Maj, Michał Gulik, Michał Matuszewski, Marcin Mokry, Grupa Centrala
duration → 120-180 minut (każdy z punktów programu)

Czwarty zjazd będzie poświęcony innowacyjnym strategiom twórczym, które wychodzą naprzeciw omówionym wcześniej kryzysom. Zastanowimy się, czym jest kreatywność i wyobraźnia w dobie nowych mediów. Poszukamy odpowiedzi m.in. w kinie, grach wideo i kulturze remiksu. Zwieńczeniem tego weekendu będzie wieczór poetycki i wspólna wędrówka.

Otwarte seminarium Cisza. Znaczenia i konteksty
Prowadzenie (23 maja)
Helena Liwo (część pierwsza), Pracownia Sztuki Społecznej (część druga)
Prowadzenie (1 czerwca)
Salome Voegelin
duration → 120 minut

Zapraszamy na seminarium, w trakcie którego chcemy wsłuchać się w ciszę rozumianą nie tylko jako zjawisko akustyczne czy muzyczne, ale jako poznawczą metaforę i opalizujący w znaczenia symbol. Do rozmowy o ciszy zaprosiliśmy przedstawicieli różnych perspektyw (artystów, kulturoznawców, antropologów, filozofów, akustyków) przyjmując, że takie panoramiczne słuchanie umożliwi pogłębioną refleksję o znaczeniach i roli ciszy.

działania arteterapeutyczne dla dzieci i młodzieży CYKLOOKSYTOCYNA
opieka artystyczna
Aleka Polis
duration → 240 minut (każde ze spotkań)

Podczas warsztatów wspólnie projektujemy i budujemy wieże z sześciennych gąbek, tworzymy słowniko-obraz zwrotów niezbędnych do komunikowania się bez przemocy, rozmawiamy o różnych interpretacjach wieży Babel i próbujemy stworzyć własną. W projekcie biorą udział dzieci i młodzież z Polski, Ukrainy i Afganistanu. Wspólne działania artystyczne są dla nich okazją do integracji oraz rozwijania kreatywności i kompetencji językowych. Warsztaty prowadzone są w języku polskim, ukraińskim i angielskim.

thursday, 25 may 2023
godz. 15:00
Utopia House
Warsztaty ceramiczne z Paolo Spalluto OLLAS
Prowadzenie
Paolo Spalluto
duration → dwa razy po 240 minut

Ollas to forma ceramiczna nawadniająca roślinę na poziomie jej korzeni. Zasada działania ollasu jest genialnie prosta. Wodoprzepuszczalne gliniane naczynie zakopuje się w glebie, pozostawiając ponad jej powierzchnią szyjkę naczynia. Woda przenika do gleby i korzeni przez porowate ścianki w samoregulującym się procesie. Wszystko to bez pomocy baterii, prądu czy mobilnych aplikacji. Za ich jedyną wadę uznać wypada zatem to, że forma ollasa i jego znana już w starożytności skuteczność ukrywa się przed wzrokiem użytkowników pod powierzchnią gleby.

Pokazy multimedialne L.O.V.E.L.E.T.T.E.R.S.
artysta
Piotr Bujak
kurator
Piotr Lisowski
duration → 90 minut (pokaz specjalny)

Rozwijany od 2017 r. projekt Piotra Bujaka L.O.V.E.L.E.T.T.E.R.S. oparty jest na osobistej relacji artysty z jego 97-letnią obecnie Babcią, z którą utrzymuje szczególnie bliską więź. Zaczynem tego procesu stał się wyjazd artysty do Japonii. Od tamtego czasu obydwoje regularnie rozmawiają ze sobą łącząc się online. Rozmowy te stanowią nie tylko okazje do podtrzymania kontaktu oddalanych od siebie o blisko 10 000 kilometrów osób ale także dają możliwość aktywnego spędzania czasu, podczas którego wspólnie rozwiązują krzyżówki. Rozwiązywane w trakcie skajpowych sesji, stanowią jedynie narzędzie do utrzymywania zażyłej i intensywnej relacji. Rejestrowane przez artystę spotkania to jednocześnie zapis zmagań głównej bohaterki z technologią i własnymi ograniczeniami wynikającymi z zaawansowanego wieku.

friday, 26 may 2023
godz. 17:00
Utopia House
codziennie od 12 lutego (10:00–20:00)
interwencja site-specific w instytucjonalnym ciele Domu Utopii Dno jest lustrem
Autor
Szymon Kobylarz

Wyobraźmy sobie Nową Hutę za 100 lat. Kolejne wojny i katastrofy, wybuchy wulkanów, ruchy powierzchni ziemi i niespotykane wcześniej zjawiska pogodowe przykrywają miasto wielometrową warstwą mieszanki błota i radioaktywnej sadzy. Powierzchnia przestaje nadawać się do życia. Najwyższe punkty obecnego świata – fabryczne kominy górujące kiedyś nad głowami – funkcjonują jako pasaże łączące martwe zewnętrze z kryjącym się pod powierzchnią rachitycznym życiem.

Wystawa przewróconych filiżanek Płacz nad rozlanym. Przerwana uczta

Nie płacz nad rozlanym mlekiem… Te słowa, w takim czy innym kontekście, usłyszał każdy z nas przynajmniej raz w życiu. Tylko właściwie dlaczego nie płakać nad rozlanym…? Kiedy coś w naszej rzeczywistości ulega degradacji, zaczyna niekontrolowanie przeciekać między palcami; kiedy żal, bezsilność, rozgoryczenie czy tęsknota ściska nam gardło – w takich momentach ludowa mądrość sugeruje wstrzymać naturalną reakcję, coś w nas zahamować, zatrzymać w środku. W momentach, kiedy wydaje się, że to płakać właśnie należy.